Motoare de cautare

Un motor de căutare este un program care accesează Internetul în mod automat şi frecvent şi care stochează titlul, cuvinte cheie şi parţial chiar conţinutul paginilor web într-o bază de date.
În momentul în care un utilizator apelează la un motor de căutare pentru a găsi o anumită frază sau cuvânt, motorul de căutare se va uita în această bază de date şi în funcţie de anumite criterii de prioritate va crea şi afişa o listă de rezultate (engleză: hit list ).

Problema nu este de loc trivială, deoarece:

• există deja peste 100 milioane de situri web, sumând în total miliarde de pagini web, distribuite pe tot globul
• conţinutul acestori pagini nu este static ci chiar extrem de dinamic (se schimbă foarte frecvent),
• şi răspunsul la o comandă de căutare trebuie să vină înapoi repede, în general în mai puţin decât o jumătate de secundă, chiar atunci când lista de rezultate conţine să zicem zeci de mii de pagini web potrivite la criteriile de căutare folosite.

Istoria

Primul instrument foarte utilizat pentru căutarea pe Internet a fost Archie .A fost creat în 1990 de Alan Emtage.
În vara anului 1993, nu a existat încă motor de căutare pentru web, deşi numeroase cataloage de specialitate au fost menţinute de mână
Pe 2 septembrie 1993 se lanseaza primul motor de cautare.
În iunie 1993, Matthew Gray, a produs ceea ce a fost, probabil, primul robot de web , Perl bazate pe World Wide Web Wanderer.
În 1996, Netscape a fost în căutarea de a da un singur motor de căutare. Nu a fost atât de mare interes că în loc de o înţelegere cu Netscape.A fost lovit de cinci dintre motoarele de căutare majore, în cazul în care pentru $ 5Million pe an pentru fiecare motor de căutare ar fi într-o rotaţie de pe pagina motorului de căutare Netscape. Cele cinci motoare au fost Yahoo!, Magellan, Lycos, Infoseek, si Excite.
În jurul anului 2000, motorul de căutare Google a crescut la importanţă.
Microsoft a lansat primul MSN Search, în toamna anului 1998 folosind rezultatele de căutare de la Inktomi.
La începutul anului 1999, site-ul a început să afişeze listele de la Looksmart amestecat cu rezultatele de la Inktomi, cu excepţia pentru o scurtă perioadă în 1999, când rezultatele de la AltaVista au fost folosite în loc. În 2004, Microsoft a început o tranziţie la propria sa tehnologie de căutare, alimentat de propria crawlerul web (numite msnbot ).
In prezent exista mai multe motoare de cautare.

Exemple

Cele mai utilizate motoare de căutare de la ora actuală (2008) sunt:

• AMGEM Force (16 languages)
• AskJeeves
• Microsoft Bing
• Google
• MSN Search
• Yahoo! Search

Google si Yahoo! Search , sunt cele mai vechi si cele mai folosite motoare de cautare deaceea sunt si cel mai folosite .

Google
Google este o companie americana care administreaza motorul de cautare pe internet cu acelasi nume .
A fost fondat in 1998 de catre doi doctoranzi de la Universitatea Stanford, Larry Page si Sergey Brin .
Google ofera o metoda simpla si rapida de gasire a informatiilor pe web, avand o baza de date despre despre peste 8 milioane de situri web . La inceputul anului 2004, Google raspundea la mai mult de 200 milioane de consultari .
Numele Google este un joc de cuvinte de la googol , neologism pus in circulatie de catre americanul Milton Sirotta în anul 1938, prin care acesta desemna numărul uriaş format dintr-un 1 urmat de 100 de zerouri .
Google dispune şi de motoare de căutare pentru imagini, cărţi, bloguri, grupuri de ştiri şi directoare web.
Google ofera a variatie nelimitata de informati in orice domeniu , si are cel mai mare numar de utilizatori din lume aproximativ 100 de milioane de utilizatori zilnic in fiecare minut.

Yahoo! Search

Yahoo! este un program si un motor de cautare , considerat a fi fost primul motor de căutare performant. În prezent, oferă unele dintre cele mai populare servicii online, toate bazate pe un cont unic: un serviciu de e-mail (Yahoo! Mail), având spaţiu de stocare nelimitat, un program de conversaţie pe internet (Yahoo! Messenger), ştiri (Yahoo! News), călătorii (Yahoo! Travel) şi multe altele.
Yahoo! a fost la început denumit "Ghidul lui Jerry şi David despre reţeaua mondială de calculatoare". Numele Yahoo! vine de la specia "Yahoo", un fel de oameni-maimuţă, întâlniţi în "Călătoriile lui Gulliver", de Jonathan Swift.

MSN Search

MSN Search este un motor de căutare care permite căutarea de pagini web, ştiri, produse, grupuri (vezi MSN Groups), imagini şi enciclopedia Microsoft, Encarta.
MSN Search şi-a îmbunătăţit grafica pentru a putea să concureze cu Google şi Yahoo!.

Critică

Un URL introdus greşit în Internet Explorer duce automat la MSN Search. Acest lucru este văzut de majoritatea criticilor ca o modalitate de creştere a traficului prin acest motor de căutare şi o formă de typosquatting. Deşi există un meniu de configurare care permite schimbarea motorului de căutare implicit în Internet Explorer, Google, principalul competitor al MSN, nu se află în listă.
Limbi

MSN Search este disponibil în mai multe versiuni de limbă. Printre acestea se află chineză simplificată, chineză tradiţională, cehă, daneză, engleză, estonă, finlandeză, franceză, germană, greacă, maghiară, italiană, japoneză, coreană, letonă, lituaniană, norvegiană, olandeză, poloneză, portugheză, română, rusă, slovacă, slovenă, spaniolă, suedeză şi turcă.

Celelalte motoare de cautare sunt mai noi si nu sunt foarte cunoscute in lume ,de aceea nu exista foarte multe informatii despre ele.

Claudia Comaneci si Sorina Filip

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License